Sunday, February 15, 2015

PERCUTIAN DI BUKIT TINGGI (DUSUN NORA & COLMAR TROPICALE)

[entri lama]

Assalamualaikum, dua tiga hari lepas aku dan family ke Bukit Tinggi. Saje jalan-jalan..kalau ikutkan wife aku ajak naik bukit tinggi nie lepas balik daripada kursus kat Cyberjaya 13 Ogos hari tu tapi disebabkan masa aku lalu kat Bukit Tinggi tu dah maghrib jadi kitorang tak jadi naik.

Jadi selepas survey serba sedikit, kitorang buat keputusan untuk menginap di Nora Lodge @ Dusun Nora sebab murah dan suasana tempat nie macam kampung atau lebih tepat kampung lereng bukit. Lagipun bulan nie aku tak balik kampung jadi memang tercari-carila tempat yang memiliki suasana kampung/hutan.

Aku bertolak pukul selepas Zohor daripada Kuantan dan sampi dalam pukul 530 petang..aku sampai sedikit lewat sebab masa tu jalan sesak sket sebab ade pembaikian jalan, dahla masa tu orang-orang KL dalam perjalanan balik daripada bercuti. Memang jemla sket kat highway tu..pada masa yang sama hujan agak lebat jadi masing-masing memandu kenderaan dengan perlahan dan berhati-hati.

Daripada Kuantan, aku keluar ke persimpangan Bukit Tinggi dan untuk masuk ke kawasan Nora Lodge & Colmar Tropicale nie korang akan melalui satu pondok pengawal. Pengawal tu takkan soal korang apa-apa, just lalu je. Selepas pondok pengawal tu korang akan nampak dua jalan. Satu ke kiri dan satu lagi ke kanan dan untuk ke Nora Lodge, korang ambik jalan kanan.

Gambar nie aku pinjam daripada Che NamNam. Aku tak ingat nak ambik gambar papan tanda ni. Pinjam ye Che Nam Nam..

Lepas tu korang naik sampai jumpa papan tanda Dusun Nora macam kat atas nie kat sebelah kanan. Korang masuk ke kanan dan lepas tu korang pergi depan sikit dan korang akan nampak papan tanda Dusun Nora yang menunjukkan arah ke sebelah kiri...kecik je papan tanda tu. Lepas korang masuk kiri, korang pergi jer ke depan sket lagi dan korang akan nampak pagar rumah orang kat sebelah kiri.

Jangan masuk rumah orang tau, nanti orang marah. Korang ambik jalan kanan lepas tu ke depan sket lagi korang akan nampak dua jalan lagi. Sekali lagi, ambik jalan ke kanan, jalan tu menghala kat bawah dan lepas tu korang terus jer sampai jumpa pintu pagar hijau. Bila korang jumpa pintu pagar hijau bermakna korang dah sampai dah kat Nora Lodge.

Kami disambut oleh Pak Ibrahim iaitu penjaga tempat tu. Mesra orangnya..lepas tu, Pak Ibrahim bagi kunci bilik dan kami terus check-in. Not bad biliknye...sesuai dengan harganya dan apa yang membuatkan aku lebih gembira adalah disebabkan bilik tersebut diperbuat daripada kayu. Terasa macam aku dok kat kampung arwah nenek aku.

Selepas tengok-tengok bilik kejap, isteri aku mula hidang bekal yang kitorang bawak daripada rumah. Lapar woo..banyak tenaga digunakan semasa memandu..huhu..Masa kitorang nak mula makan, isteri Pak Jabit Ibrahim hantar air tea o kat kitorang. Tu yang teko warna hijau tu diala yang bagi...


Dahla masa tu aku memang dahaga air. Tambah-tambah plak isteri aku masak makanan kegemaran aku iaitu ikan siakap 3 rasa..perghh..memang mantapla...

Ok..selepas makan, kitorang rehat-rehat kejap.

Lepas dah relaks kejap, kitorang pergi jalan-jalan kat sekitar kawasan tue.

Untuk pengetahuan korang, kat situ ada 6 buah chalet yang mana 4 daripadanya adalah chalet single macam gambar kat bawah nie dan 2 lagi adalah chalet berkembar.


Bilik mandi ada dua..satu kat tengah-tengah antara chalet single dan satu lagi bersebelahan dengan chalet berkembar. Tandas pun ada dua..satu kat hujung (tepi chalet aku) dan satu lagi bersebelahan dengan chalet berkembar. Tandas nie di kira macam umumla..maknanya keempat-empat chalet nie berkongsi satu bilik air dan tandas. Kalau bilik mandi/tandas yang kat chalet single nie ada orang, korang boleh jer pergi kat bilik mandi/tandas yang bersebelahan dengan chalet kembar nie.



Oh yer..bilik mandi kat sebelah chalet berkembar nie istimewa sket tau sebab ada tab mandi..huhu...

will be continue...



1 comment:

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

Backpackers sesuai tak bercuti ke sana? Kami menggunakan public transport