Friday, November 23, 2012

RESIPI TENGAHARI INI | SOTONG MASAK CILI KERING

Assalamualaikum, hari nie aku kerja pagi dan isteri aku pun kerja pagi. Dia balik kerja pukul 3 petang, jadi  tak dapatla nak masak untuk aku tengahari nie. Jadi, terpaksala aku masak sendiri.


Kalau aku nak tunggu dia balik pukul 3 dan masak memang boleh tapi perut aku nie bila dah kahwin dah tak boleh nak makan lewat-lewat dah. Selalu kena makan on-time dalam pukul 1-2 petang sebab dah biasa makan tengahari waktu tu.

Jadi untuk makan tengahari nie aku plan nak masak sendiri, dah lame tangan-tangan nie tak bersenam kat dapur. Agak-agak skil Chef Jantan aku nie ade lagi ke tak, tak taula..haha..

Isteri aku bagi cadangan suh masak sotong rebus serai, senang sket katanya..huhhh..tolongla...takde resipi lain ke nak suh aku buat..

Aku nie bukan sebarang chef tau..bagila cadangan yang bernas sket..macam Cilantro Limp Shrimp ke, Ling Cod with Tomato & Orange ke, takpun Miso Glazed Salmon..ni tak, resipi cikai-cikai je dia suh aku buat..haha...


Selepas usha-usha kat myresipi, aku jumpa beberapa resipi yang menarik minat aku iaitu Chili Squid atau dalam bahasa malaynye adalah Sotong Masak Cili Kering...hahaha. Sebenarnya aku ingat nak buat Sotong Masak Szechuan tapi minyak bijan dan gajus takde so aku buat jela Sotong Masak Cili Kering.

Lagipun resipi nie lebih kurang je dengan Sotong Masak Szechuan tu cuma bezanya yang ni tak guna minyak bijan, gajus dan bancuhan tepung jagung. Korang nak torai jugak ek..ok, ni cara masaknya:


Untuk sayur plak aku tak tahu lagi nak masak ape sebab tak tahu sayur ape yang ade dalam peti. Balik nanti just tengok sayur ape yang ade dan masak mudah-mudah je...meb aku akn buat sayur goreng atau sayur air je kot. Just simple jer...

Ok, bila dah siap masak nanti aku tepek gambar tu kat sini k. Gud Luck for den...wakaka...

No comments: